Mgr. Radka Jarolímová

Radka Jarolímová vystudovala Konzervatoř Pardubice (zpěv a sborové dirigování), absolvovala katedru zpěvu, opery a režie na HAMU v Praze. Již mnoho let se věnuje sborové a pedagogické činnosti. V posledních letech vedla pěvecké sbory na speciální škole v Praze 4, s nimiž aktivně vystupovala i ve spolupráci s Kühnovým smíšeným sborem. Věnuje se také lektorské činnosti a organizuje setkávání pěveckých sborů ZVŠ a školení učitelů, kteří tyto sbory vedou a řídí. Jejím celoživotním motem je: „zpěv nás spojuje!“

 

Radka Jarolímová studied at the Pardubice Conservatory (singing and choral conducting) and graduated from the Department of Singing, Opera and Stage Direction at the Academy of Performing Arts in Prague. For many years she has been engaged in choral and pedagogical activities. In recent years, she has led choirs at a special school in Prague 4, with which she has actively performed in cooperation with the Kühn Mixed Choir. She is also a lecturer and organizes meetings of choirs of special schools and training of teachers who lead and conduct these choirs. Her lifelong motto is „singing unites us!“

ANOTACE

Význam sborového zpěvu pro děti se speciálními potřebami je obrovský. Tento příspěvek se pokusí popsat hlavní benefity, které jim a i celé společnosti tato činnost může přinášet. Dále shrne, jak je možné s těmito dětmi ve sboru pracovat dle stupně jejich postižení, a to na základě dlouholetých osobních zkušeností. 

The importance of choral singing for children with special needs is huge. This paper will attempt to describe the main benefits that this activity can bring to them and to society as a whole. It will also summarize how it is possible to work with these children in choirs according to their degree of disability, based on many years of personal experience.