Kateřina Bryndová, DiS.

Kateřina Bryndová vyrůstala v uměleckém prostředí Kroměříže, právem nazývané hanáckými Aténami, kde začala nejen studovat konzervatoř, ale také se věnovat první produkční činnosti při pořádání hudebních akcí. Ve studiu pokračovala v Praze a Plzni, kde pronikla do oblasti barokní hudby a získala první zkušenosti v orchestrech jako violoncellistka. Přes lásku k provozování hudby ji to táhlo k produkční práci, kde mohla uplatnit své manažerské schopnosti a stala se členkou týmu Pražské komorní filharmonie (PKF), orchestru, který byl ve své době průkopníkem z hlediska dramaturgie i způsobu fungování. Jejím dalším krokem byl Pražský filharmonický sbor, kde se zasloužila o vznik Akademie sborového zpěvu, trendu, který je dnes v českých orchestrech obvyklou praxí a jehož model vznikl právě v PKF.

Byla také první, kdo přivedl Pražský filharmonický sbor ke vzdělávacím projektům a koncertům. Kromě toho založila Klub příznivců Pražského filharmonického sboru. Před deseti lety se s rodinou usadila v centru Nelahozevsi, kde se velmi angažuje v různých iniciativách. Zasloužila se o obnovení festivalu Dvořákova Nelahozeves, o vybudování informačního centra z bývalého nádraží doslova od nuly a o pořádání dalších festivalů věnovaných odkazu místního rodáka. Společně se svým manželem (současným starostou obce) a dalšími přáteli oživují komunitní život pravidelnými akcemi a pracují na celkovém zatraktivnění obce. Nyní se angažuje v rozvoji nedalekých Velvar, obce s bohatou kulturní historií, jako ředitelka příspěvkové organizace Velvarská kulturní společnost a vyučuje na základní umělecké škole.

Kateřina Bryndová grew up in the artistic environment of Kroměříž, rightly called the Athens of Haná, where she began not only her studies at the conservatory but also her first production activities in organizing musical events. She continued her studies in Prague and Pilsen, delving into the field of Baroque music and gaining her first experience in orchestras as a cello player. Despite her love of performing music, she was drawn to production work, where she was able to apply her management skills and became a member of the team of the Prague Philharmonia (PKF), an orchestra that was a pioneer in its time in terms of dramaturgy and the way it operated. Her next step was the Prague Philharmonic Choir, where she was instrumental in the creation of the Academy of Choral Singing, a trend which is now customary practice in Czech orchestras and whose model originated in the PKF. She was also the first to lead the Prague Philharmonic Choir towards educational projects and concerts. Moreover, she founded the Prague Philharmonic Choir Supporters Club. 10 years ago, she and her family settled in the centre of Nelahozeves, where she has been highly engaged in various initiatives. She has been instrumental in reviving the Dvořák Nelahozeves Festival, in building an information centre out of a former train station literally from scratch and in organising other festivals dedicated to the legacy of the local native. Together with her husband (the current mayor of the municipality) and other friends, they revive the community life with regular events and work to enhance the overall attractiveness of the village. She now engages in the development of nearby Velvary, a town which has a rich cultural history, as the director of the contributory organisation Velvary Cultural Society and teaches at a primary school of arts.

ANOTACE

Akademie sborového zpěvu funguje již 12 let při Pražském filharmonickém sboru. Pro koho je určená a co si pod názvem představit? Je cesta k profesionálnímu sborovému zpěvu srovnatelná s orchestrální praxí? Na jakou budoucnost připravuje studenty studium na uměleckých školách a jaká je realita? Jaké zkušenosti a dovednosti získají studenti absolvováním Akademie a jaký význam má účast „mladých hlasů“ pro budoucnost PFS? Téměř 50 % absolventů Akademie zůstala v dlouhodobé spolupráci s PFS jako zaměstnanci nebo pravidelná „výpomoc“. I zde platí, že cesta, může být cílem.

 

The Academy of Choral Singing has been operating for 12 years at the Prague Philharmonic Choir. Who is it for and what do you imagine under the name? Is the path to professional choral singing comparable to orchestral practice? Does studying at art schools prepare students for the future and what is the reality? What experience and skills do students gain by graduating from the Academy, and how important is the participation of „young voices“ to the future of PFS? Nearly 50% of Academy graduates have remained with PFS as long-term staff or regular „help“. The journey, too, can be the destination.