MgA. Miriam Němcová
MgA. Miriam Němcová začala svou dirigentskou dráhu v šestnácti letech u neprofesionálních souborů. Po absolutoriu kompozice a dirigování na Pražské konzervatoři a během studia oboru dirigování na Akademii múzických umění v Praze, spolupracovala s řadou profesionálních ansámblů (Sukův komorní orchestr, Karlovarský symfonický orchestr, Filharmonie Hradec Králové, Pěvecký sbor Českého rozhlasu či Pražský filharmonický sbor). V letech 1987–1988 byla stipendistkou České filharmonie u Pražských madrigalistů a několikrát obdržela stipendium na Internationale Bachakademie Stuttgart u Helmutha Rillinga. Po návratu ze stáže v Paříži působila v Komorní opeře Praha a v Divadle F. X. Šaldy v Liberci, kam se po ročním angažmá u Karlovarského symfonického orchestru v roce 1991 vrátila jako šéfka opery. Po úspěšném nastudování Verdiho Otella v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě jí byla v roce 1993 nabídnuta dirigentská i sbormistrovská smlouva ve Státní opeře Praha, kde dirigovala řadu stěžejních operních titulů. Od září 1995 je vedoucí oddělení dirigování na Pražské konzervatoři, kde současně řídí symfonický orchestr. V čele tohoto orchestru stojí tedy téměř tři dekády a provedla s ním mnoho úspěšných koncertů u nás i v zahraničí. Současně vedla mezinárodní dirigentské kurzy v Hradci Králové, v jihokorejském Soulu či v Praze pro Studio Lirico. Věnuje se také koncertní činnosti s orchestrem Praga Sinfonietta a pěveckým sborem Vox Pragae v Čechách i v zahraničí, je pravidelným hostem Filharmonie Hradec Králové, Karlovarského symfonického orchestru a Pražského filharmonického sboru. V letech 2015–2017 dirigovala Mozartova Dona Giovanniho ve Stavovském divadle na letní stagioně, věnuje se též práci v nahrávacích studiích či provádění f ilmové hudby pro mezinárodní produkce. Na podzim roku 2021 byla jmenována starostou Prahy 6 čestnou občankou této městské části.
Profesní specifika vzdělávání budoucích sbormistrů a dirigentů
Proč jsou v našem vzdělávacím systému sbormistři upozaděni oproti dirigentům? A jsou v profesionálním světě podmínky pro sbormistry stejné jako pro dirigenty? Vzdělávání obou skupin probíhá v České republice v několika liniích. Kromě konzervatoří zajišťují profesní přípravu dirigentů vysoké hudební školy (HAMU, JAMU) – jejich cílem je připravovat absolventy pro profesionální praxi. Vzdělání sbormistrů pak probíhá na konzervatořích a Pedagogických fakultách, kde se absolventi profilují zejména do amatérské hudební praxe. Obě profese mají svá, v mnohém odlišná, specifika vyplývající z následné praxe – od skupinové práce s lidským hlasem, přes vedení odlišných typů kolektivů, až po práci s jiným druhem repertoáru.
MgA. Miriam Němcová began her conducting career at the age of sixteen with non-professional ensembles. After graduating in composition and conducting from the Prague Conservatory and during her studies in conducting at the Academy of Performing Arts in Prague, she worked with several professional ensembles (Suk Chamber Orchestra, Karlovy Vary Symphony Orchestra, Hradec Králové Philharmonic Orchestra, Czech Radio Choir and Prague Philharmonic Choir). In 1987-1988 she was a scholarship holder of the Czech Philharmonic Orchestra with the Prague Madrigalists, and several times received a scholarship at the Internationale Bachakademie Stuttgart with Helmuth Rilling. After returning from her internship in Paris, she worked at the Prague Chamber Opera and the F. X. Šalda Theatre in Liberec, where she returned to in 1991, after a year’s engagement with the Karlovy Vary Symphony Orchestra, as a chief of the opera ensemble. In 1993, after a successful production of Verdi’s Otello at the Antonín Dvořák Theatre in Ostrava, she was offered the position of a conductor and choirmaster at the Prague State Opera, where she conducted a number of major opera titles. Since September 1995, she has been the director of the conducting department at the Prague Conservatory, where she also conducts the student symphony orchestra. She has been the head of this orchestra for almost three decades, having conducted many successful concerts at home and abroad. At the same time, she has led international conducting courses in Hradec Králové, Seoul, South Korea and in Prague for Studio Lirico. She is also a regular concert performer with the Praga Sinfonietta and the Vox Pragae choir in the Czech Republic and abroad, and a regular guest conductor of the Hradec Králové Philharmonic, the Karlovy Vary Symphony Orchestra, and the Prague Philharmonic Choir. In 2015-2017 she conducted Mozart’s Don Giovanni at the Estates Theatre’s Summer Stagione. She also works in recording studios and performs film music for international productions. In the autumn of 2021, she was appointed an honorary citizen of Prague 6 by the mayor of the district.
Professional specifics of education of future choirmasters and conductors
Why are choirmasters neglected in our education system compared to conductors? Are the conditions for choirmasters the same as for conductors in the professional world? Education of both professions is carried out in the Czech Republic along several different lines. In addition to conservatories, universities provide professional training for conductors (HAMU, JAMU), their aim being to prepare graduates for professional practice. In comparison, the education of choir conductors is carried out at conservatories and faculties of education, where graduates are profiled mainly for amateur musical practice. Both professions have their own, in many ways different, specifics resulting from the subsequent practice – from group work with the human voice, to leading different types of ensembles, to working with different kinds of repertoire.